Prachtig Denemarken!!! Beautiful Denmark!!! - Reisverslag uit Skagen, Denemarken van John Jager - WaarBenJij.nu Prachtig Denemarken!!! Beautiful Denmark!!! - Reisverslag uit Skagen, Denemarken van John Jager - WaarBenJij.nu

Prachtig Denemarken!!! Beautiful Denmark!!!

Blijf op de hoogte en volg John

09 Juli 2016 | Denemarken, Skagen

Na een paar dagen weer op de fiets, fiets ik redelijk ongemerkt Denemarken binnen. Mijn gevoel zei dat ik met gesloten grenzen rekening moest houden, maar niemand gaf een kik. Wel kon je veel verschillen zien tussen beide landen. In Duitsland zijn er aan de kust alleen maar dijken, terwijl Denemarken haar kust nog heel natuurlijk met duinen beschermt. Terwijl ik me een weg baan, door het mooie voor mij nieuwe land, kom ik er ook achter dat het een heel andere taal is als Duits. De volgende dagen valt mij ook op dat er veel meer mensen zoals ik op reis zijn. Veelal groepen of stelletjes van 40+ maar ook vaders met hun kinderen. 1 kwam ik tegen even voordat ik Denemarken binnen reed, met 2 zoontjes van ong 8-10 jaar, en later een man met zijn zoon en dochter die ong 5 jaar ouder waren, en ik dacht bij mezelf, dat lijkt mij ook wel wat later.
Verder doorkruis ik Denemarken en kom door verschillende gebieden, bos, heide, duinen en stedelijke gebieden, en langs een prachtige kust!!!
Om mijn route langs de westkust compleet te maken moest ik eerst over een zeer lang strand fietsen, ik had het eerst niet door, maar gelukkig reden er ook veel auto's overheen en kon ik dus makkelijk over het hardgereden zand fietsen. Zeer mooi en druk, maar na 15 km was ik er wel flauw van en kwam ik erachter dat ik nog min 10 km moest....
Na de strand-kilometers te hebben voltooid, en wat proviand te hebben ingeslagen wordt het tijd om richting het topje van Denemarken te fietsen. Na een heel eind te hebben gefietst kom ik ong 10 km voor Skagen bij een shelter aan, het mooie aan Denemarken is dat je er hutjes kunt vinden waar je gratis kunt slapen, en ik zie daar een stel Denen koken, maar er zijn 2 shelters, dus ik vraag of er 1 vrij is, en ja die is vrij, dus ik pak mijn spullen van de fiets om in de shelter te gooien. De vrouw kreunt van de pijn, dus ik vraag of het gaat, blijkt dat ze een aantal dagen gaan hiken, maar dat ze na de eerste dag al 7 blaren op haar voeten heeft. Tja kan gebeuren. Na wat eten en opfrissen tijd om te slapen en vroeg richting het noordelijkste punt van Denemarken. 9 uur alles ingepakt, door de stad en door duinen eindelijk het noordelijkste punt bereikt, wat betekent dat ik daarna nog 230 km van de oostkust moet fietsen tot ik de boot kan pakken naar Zweden. Nog wat wild gezien onderweg, eerst een hert met 2 jongen, en een dag later een vosje dat met een stuk plastic aan het spelen was, en er later op ging plassen. Na de hele tijd mooi weer te hebben gehad, was het dinsdag even wennen met alleen maar regen, tuurlijk op mijn laatste fietsdag. Rond 8 uur in de avond bij de haven aangekomen en de ticket voor de boot gekocht en toen op zoek naar een droge slaapplek, na de navigatie op een camping te hebben ingesteld zag ik ineens een bordje richting een shelter, en heb daar mijn vochtige spullen neergelegd om te drogen en mijn slaapzak klaargemaakt voor een heerlijk droge nacht. Na een heerlijke droge nacht, binnen was het droog, buiten zeer zeker niet, werd ik vroeg wakker, probeerde nog wat te slapen aangezien mijn boot pas om kwart over 1 ging. Dit lukte niet echt, dus besloot om in te pakken en nog even gauw langs de lidl te gaan om eten in te slaan. Na van alles te hebben gehaald ging ik lekker relaxed richting de haven, om daar wat broodjes te eten voor ik de boot op ging.
Ruim op tijd ging ik richting de boot, en bij de paspoortcontrole, moest de vrouw lachen omdat ik zo vrolijk was, en ik zij omdat het heerlijk mooi weer is, en het extra goed voelt na een regenachtige dag ervoor. Na een begripvolle lach gaf ze mijn paspoort terug en wenste ze mij een goede reis. Een tijdje later kon ik de boot op, parkeerde mijn fiets, en ging in de lobby zitten, om het internet te gebruiken, even later ging ik richting het zonnedek, en kon nog net een puntje zien van het mooie Denemarken..........

After a few days of cycling after i said my goodbyes to Hamburg, i unknowingly passed the border with Denmark. I was under the assumption that there were bordercheckpoints, but nothing at all. What i love about Denmark, are the natural sanddunes where you can cycle or walk as much as you please, and can get away from all the manmade noises, and breathe the fresh seawind. I soon find out that i,m not the only one who,s cycling around in Denmark. Mostly were couples in their 40,s or older, but i also came across fathers who were cycling with their children, and i thought about when i will be a dad, that i want to do the same with my children.
The next couple of days i am crossing some different Danish landscapes from hilly forrests to dunes and even a very long stretch of beach where you could drive and cycle off course. About 10 before i reached the tip of Denmark i came to a shelter, great thing about Denmark, if you don,t have money or a tent, you can stay in a small shelter for free, there were already a couple danish people there, and i asked them which one they are taking, they took the left one so the right one was for me.
It turns out that they were hiking around, and after the first day, the woman already had 7 blisters on her feet, so they were not sure if they would finish the other 3 days.
After a wash-up behind some bushes, and a decent meal it was time for me to sleep.
A decent sleep later, i woke up and the sun was already shining bright, so i decided it was time to pack my stuff again, and head to the most nothern point of Denmark, near Skagen. About an hour later i arrived there and it was already buzzing with people. Lot of militairy bunkers around, since it,s a strategic point to get to Kopenhagen. After taking some pictures, i went out again to follow my route, going south this time. After getting some food i found a mother deer with her 2 youngs grazing nearby in the tall grass, after i took some pictures, they walked off into some bushes, telling me that i also had to move on, and later that day, there was also a young fox, playing with a piece of plastic in the middle of the road.
I ended up doing more than half of the 230 km i have to cycle that day, which is a good thing since the weather took a turn for the worst that day, ok maybe that sounds too bad, but at least it was raining like all day long....
Since i was determent to cycle the remaining km,s to grenaa, i just had to move on, when finally after at least 10 hours of cycling, i arrived at the boat terminal, where i bought my ticket for the next boat, leaving tomorrow at 13:15, which means i could really sleep in, if i found a dry spot to sleep.
Luckely i found a shelter near a camping, which saves me some money. This was actually a place for a picnic with a big roof over it, but for me it was a great place to put all my wet stuff to dry. After i put my wet stuff to dry all around the place, i had dinner with a few beers, and those tasted so good after a rainy day, and i fell asleep soon after..
The next day i woke up early, and i decided to go back to sleep, after a few tries it didn,t work so i decided to pack my stuff and buy some food at the nearest lidl, after buying enough for awhile, i went to the port to relaxly eat some food before getting in line for the boat. At the passportcheck the woman asked me while laughing, why i was so happy, and i told her that it,s hard not to be after a day like the one before, and after an understanding nod, i got my passport back, and the woman wished me a pleasant trip, and i moved in line for the boat. A bit later it was time to board the ship, after getting my stuff together, i sat in the lobby to use the internet, an hour or so into the voyage i decided to go to the sun-deck, where i could just see a little bit of beautiful Denmark......

  • 10 Juli 2016 - 11:39

    A:

    mooi verslag john en nou op naar oslo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

John

Ik ben van plan om vanaf 1 juli 2013 een wereldreis te gaan maken op de fiets. deze reis begint met een rondreis door Europa, vanwege visums en dat het de eerste keer is. Spannend. . . 2e ronde!!! deze keer ga ik beter voorbereidt op pad, alsnog Europa, maar dan 70.000km aan vastgelegde fietsroutes, houdt me weer een paar jaar bezig!! :D

Actief sinds 08 Juni 2013
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 11270

Voorgaande reizen:

01 Juli 2013 - 01 Juli 2014

wereldreis op de fiets

Landen bezocht: