surprising Hamburg - Reisverslag uit Hamburg, Duitsland van John Jager - WaarBenJij.nu surprising Hamburg - Reisverslag uit Hamburg, Duitsland van John Jager - WaarBenJij.nu

surprising Hamburg

Blijf op de hoogte en volg John

26 Juni 2016 | Duitsland, Hamburg

17:30 vrijdag 17 juni, laatste dingen binnenkomen met de post, nog wat aanpassingen doen aan de verpakking van alle spullen en ik ben er klaar voor. Nog een foto van mijn eerste keer met de volgepakte fiets, en ik ga schuddend van start. Het duurt even voordat ik de volledige controle over mijn fiets heb, terwijl ik richting bekende plekken fiets, passeer ik de grens met Duitsland, en realiseerde ik me dat ik nog vele grenzen zou overschrijden. Vele bekende wegen, en na een paar uur besloot ik mijn tent op te zetten, een paar kilometer van Leer.
Na een onwennige eerste nacht, werd ik rond half negen wakker, alles weer ingepakt en op zoek naar wat voedsel en water. Een paar kilometer verder een supermarkt gevonden, en alle dingen gekocht, broodje eten en weer verder.
Aangezien ik langs een dijk fiets en er schapen lopen, zijn er poortjes met roosters waar je door moet fietsen. De eerste waar ik doorheen wil fietsen, knalde ik met 1 van mijn tassen tegen het poortje en breekt 1 van de klemmen van mijn tas af en zit ik dus na minder dan 24 uur, al met iets wat misgaat. Terwijl ik aan het denken ben over hoe ik het ga fixen, komt er een mede_fietser langs en vraagt of hij misschien kan helpen, en vraagt waar de reis heen gaat, na alles verteld te hebben, bedenk ik me dat ik met mijn spanband het weer vast kan zetten. De man gaat dezelfde kant op, zo hij zegt eerst tot later, en ik ben hem nog een aantal keren tegengekomen.

Na de provisorische reparatie ging ik verder richting Emden. Na een paar uur kwam ik aan in de haven waar een pontje richting Emden voer. Moest bijna een uur wacht tot de volgende overtocht, dus ging relaxed wat eten in wat toen nog heerlijk mooi weer was. Een kwartier voordat de pont vertrok fietste ik die kant weer op, en daar kwam ik de man weer tegen, met vele andere fietsers nog geen 10 minuten later waren we aan de overkant en ging ieder zijn eigen weg weer. Even buiten Emden begon het te regenen, gelukkig heb ik een goede regenpak mee en ging ik ongestoord verder. Na een tijdje werd het gelukkig weer droog en ging het fietsen ook lekkerder. Na continu gefietst te hebben, kwam ik aan in Greetziel, en het was zeer druk, nog gedacht aan een vis te eten, maar besloot om door te fietsen en even buiten het dorp, op een weiland te kamperen. Eerst in de bivibag die ik bij me had, maar kreeg het rond middernacht ineens benauwd en besloot mijn tent maar op te zetten, en de rest van de nacht verliep kalm.

De volgende dag verliep voorspoedig, met heerlijk weer en wat mooie kilometers langs de kust gefietst, wat water bij een toilet gehaald, iets wat ik nog vele keren zou doen. Uiteindelijk belandt op een weiland even voor Jever. Iets vroeger dan ik zou willen, maar mijn kont was zo pijnlijk, dat het een heerlijk gevoel was om even van de fiets af te zijn.
De volgende dag eerst door Jever gefietst, en wat vluchtige foto's gemaakt van de brouwerij van het gelijknamig bier, daarna weer door. Na een paar kilometer kwam ik een groep fietsers tegen die ook richting Hamburg gingen, na wat gepraat te hebben over reizen op de fiets, zag ik een bankje waar ik besloot om wat te gaan eten, en liet hen achter. Wat begon als een mooie dag, sloeg om naar zeer veel regen. Vanaf het begin van de middag, tot wat later bleek tot de volgende ochtend 8 uur. Dus om een uur of 6 was ik er zo flauw van dat ik mijn tent maar ging opzetten in een schuilhokje, zodat de binnentent nog redelijk droog bleef en na de buitenhoes erover was heb ik de tent naast het hokje geplaatst, en na mijn simpele diner ben ik maar gaan slapen. Nadat het eindelijk droog was ging ik weer met frisse moed op pad, heerlijk weer gehad en langs vele kustplaatsen gekomen. Mijn achterste kreeg wel wat meer last gedurende de dag, en ik was ook blij toen ik rond 8 uur een plekje aan zee gevonden had, maar helaas was het natuurlijk eb.... Dus ik kon mij niet verkoelen in de zee.
Na een heerlijke nacht rust en goed weer, onderweg naar cuxhaven en natuurlijk Hamburg. De dag verliep zeer voorspoedig, en er waren veel toeristen aan het genieten van het mooie weer. Nog even in wat fiets zaken gecheckt of ze de klemmen hadden, maar helaas niet, dus ging ik verder hoe ik dat de laatste dagen deed. Rond een uur of 6 kwam ik even buiten Stade aan bui wat bossen achter de dijk, en hoorde veel geluid uit de bossen te komen, nieuwsgierig ga ik kijken en zie daar een heel mooi strand aan de elbe, dus ik bedenk me niet, en ga op zoek naar een plek voor mijn tent. In de bossen mijn tent opgezet, zwemkleding aan en gaan met die banaan. Het begin was wat koud, maar daarna was het heerlijk. Eindelijk wat verkoeling!!
Na uitgebreid te hebben gezwommen, en wat te hebben gegeten was mijn accu leeg.
Na een heerlijke nacht rust was ik in tiptop conditie, mentaal en fysiek, en was klaar voor de laatste kilometers naar Hamburg. 35 km fietsen en een boot richting de haven, en daar was ik dan, nu nog mijn hostel vinden, 20 minuten later was ik dan daar, 2e verdieping, beetje jammer, met de tassen en fiets, maar ik werd zeer vriendelijk ontvangen, en kon mijn spullen in een opslag kwijt, en ondanks ik me nog niet kon inchecken, kon ik al wel mijn tassen en fiets wegzetten, en allerbelangrijkst een heerlijke douche nemen die ik bijna een week lang niet heb gehad. Na de douche, even wat internet gebruikt, en na inchecken wat rondlopen door de stad, goede kebab gehad en begin van de avond weer terug naar de hostel, daar wat aan de praat geraakt met wat andere toeristen, uiteindelijk met 2 Brazilianen en een Canadese uitgegaan, verschillende plekken geweest, en natuurlijk ook de reeperbahn. Gezellig gehad!!
Volgende dag weer een ander deel van Hamburg bekeken, en er blijkt wel degelijk meer te zijn dan de reeperbahn en de haven, wat ik altijd dacht dat dat het was. Later op de avond, met 7 vrouwen op stap, meesten zijn maar 1 avond in de stad, dus wilden graag uitgaan, en ik ben dan niet de minste om mee te gaan. Na een aantal uren besloot ik om als 1 na laatste, toch ook mijn weg naar de hostel te vinden. De volgende dag, na wat brak wakker worden, wou ik toch graag weer verder, maar aangezien het regende heb ik mijn reis maar een dag uitgesteld. Veelal rondhangen met wat medetoeristen, uno spelen en verhalen delen.

Dus achteraf kan ik wel stellen dat mijn beeld van Hamburg erg is bijgesteld, van een drukke industriestad, naar een relaxte stad, met veel alternatieve uitgaansgelegenheden, parken waar je kunt relaxen en veel diverse culinaire verassingen..... kortom zeker een bezoek waard!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

John

Ik ben van plan om vanaf 1 juli 2013 een wereldreis te gaan maken op de fiets. deze reis begint met een rondreis door Europa, vanwege visums en dat het de eerste keer is. Spannend. . . 2e ronde!!! deze keer ga ik beter voorbereidt op pad, alsnog Europa, maar dan 70.000km aan vastgelegde fietsroutes, houdt me weer een paar jaar bezig!! :D

Actief sinds 08 Juni 2013
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 11274

Voorgaande reizen:

01 Juli 2013 - 01 Juli 2014

wereldreis op de fiets

Landen bezocht: